کتاب مورچه کتاب صوتی تنِ تنهایی - کتاب مورچه

کتاب‌ها و داستان‌های عاشقانه زیادی در زمان‌های گوناگون نوشته و منتشر شده‌‌اند؛ داستان‌هایی که اغلب از درون‌مایه عشق و عاشقی فراتر نمی‌روند و مخاطب را در همین لایه سطحی نگه می‌دارند. در اینجور کتاب‌ها معمولا شخصیت‌ها توخالی هستند و مخاطب نمی‌تواند با آن‌ها همراه شود. کتاب تن تنهایی نوشته سحر سخایی که در نگاه اول یک داستان عاشقانه است، خلاف تمام کتاب‌های عاشقانه عمل کرده و پایش را فراتر از داستان‌های سطحی گذاشته است. تن تنهایی روایتی از زندگی سه شخصیت جوان است که تفکرات و احساسات آن‌ها، شباهت زیادی به داستان زندگی تک تک انسان‌ها دارد. نویسنده در این کتاب، داستانی چند وجهی از تقابل عقل و احساس و افکار سنتی و مدرن را همراه با مضامین فلسفی، در قالب فضایی احساسی روایت می‌کند که برای مخاطبان قابل توجه است.

درباره کتاب صوتی تن تنهایی، روایتی از اضطراب جوانی

کتاب تن تنهایی نوشته سحر سخایی، در زمستان ۱۳۹۵ برای اولین بار توسط نشر چشمه منتشر شد. این رمان با روایتی ساده و صمیمانه، داستان سه جوان پرشور به نام‌های سبا، بردیا و رضا که هر سه با موسیقی عجین هستند را بیان می‌کند. کتاب سعی دارد از زاویه دید متفاوتی به موضوعاتی مانند احساسات، پیچیدگی‌های شخصیتی، تقابل خانواده‌های سنتی وفرزندان سنت‌شکن، تناقض‌های درونی و … بپردازد.

روایت  کتاب تن تنهایی از زبان دانای کل است. نویسنده در شخصیت‌پردازی با دست باز عمل کرده و جسورانه به دنبال سه شخصیت متفاوت رفته که هرکدام از اقشار مختلف جامعه هستند. داستان به جز خاصیت سرگرم‌کنندگی، در ذهن مخاطب دغدغه‌های فلسفی بسیاری را تشکیل می‌دهد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند دغدغه شخص مخاطب باشد. همچنین شخصیت‌های داستان را می‌توان با نگاهی بازتر نگریست و آن‌ها را از منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، زیر ذره‌بین گذاشت.

شخصیت‌پردازی کتاب به گونه‌ای است که هر خواننده‌ای با آن ارتباط برقرار می‌کند. کلمات و توصیفات کتاب نیز ساده هستند، البته در بخش‌هایی تفکرات فلسفی و اصطلاحات موسیقیایی استفاده شده که ممکن است برای برخی از خوانندگان سردرگم‌کننده باشد. هرچند با یک جستجوی ساده می‌توان به مفاهیم این کلمات پی برد.

یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب این است که داستان و احساسات شخصیت‌ها، در قالب یک دستگاه یا گوشه موسیقی ایرانی بیان شده‌اند. همین موضوع باعث شده فضای حسی قوی‌ای در قصه ایجاد شود و مخاطب را به سمت خود بکشاند. حس‌آمیزی فوق‌العاده داستان و انتخاب قالب موسیقیایی برای بیان احساسات، ریشه در تجربه سحر سخایی در زمینه موسیقی سنتی دارد.

خلاصه کتاب صوتی تن تنهایی

سبا نوازنده تار است و بردیا کمانچه. ماجرای اصلی قصه با امتحان عملی سبا و بردیا در رشته موسیقی شروع می‌شود. در ابتدای داستان می‌شنویم که سبا و بردیا که در صف منتظر بودند تا به جلسه امتحان بروند، با یکدیگر آشنا می‌شوند و از همان ابتدای آشنایی با همدیگر احساس صمیمیت می‌کنند. ارتباط آن‌ها در طول زمان دستخوش تغییر می‌شود و حسی عمیق بین‌شان شکل می‌گیرد.

بعد از آن رضا قدم به دل داستان می‌گذارد. رضا شخصیت سوم داستان و ضلع سوم این ارتباط است. او فارغ‌التحصیل رشته موسیقی بوده و به دنبال یکسری اتفاقات، وارد قصه این دو نفر می‌شود و مثلث عشقی شکل می‌گیرد. سبا که ترکیب این رابطه سه نفره را غیر قابل تجزیه می‌بیند، ترجیح می‌دهد دست به انتخاب نزند. اما همانطور که در داستان می‌شنویم: «انتخاب کردن است که گردونه جهان ما را می‌چرخاند. انتخابِ راهی برای زنده ماندن. انتخاب فراری برای نمردن است.» سبا که نمی‌تواند بین بردیا و رضا دست به انتخاب بزند، از تلاش برای انتخاب دست می‌کشد.

در بطن داستان، درباره کشمکش‌های این سه جوان با خانواده‌شان می‌خوانیم. هریک از آن‌ها به یک نحوی با خانواده‌شان درگیر هستند و سعی دارند راه خودشان را از خانواده جدا کنند. برای مثال سبا تصمیم می‌گیرد از خانواده جدا شود و تنها زندگی کند که با مخالفت‌های شدید خانواده روبه‌رو می‌شود. رضا در خانواده‌ای مردسالار بزرگ شده و بردیا در کودکی مادرش را از دست داده که این موضوع ناکامی‌هایی را در او به‌وجود آورده.

برای گوش دادن به ادامه داستان می‌توانید به وبسایت و یا اپلیکیشن سایت کتاب مورچه بروید و بعد از تهیه کتاب، آن را از کتابخانه خود گوش دهید.

درباره نسخه صوتی کتاب تن تنهایی

کتاب تن تنهایی به گویندگی ستاره پسیانی در ۲۱ بخش و توسط رادیو گوشه به‌صورت نسخه صوتی منتشر شده است. رادیو گوشه کتاب‌های محبوب زیادی از جمله «مغازه خودکشی»، «هنر خوب زندگی کردن»، «جزء از کل» و ده‌ها کتاب دیگر را به‌صورت نسخه صوتی منتشر کرده است که در وبسایت سایت کتاب مورچه می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و گوش دهید.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

کتاب حاضر یک کتاب داستانی است که برای تمام افراد علاقه‌مند به قصه‌ جذابیت دارد. از آنجایی که داستان به جز مسائل عاطفی روی مسائل فردی و دغدغه‌های شخصیتی نیز تمرکز دارد، برای کسانی‌که علاقه‌مند به موضوعات روانشناسی و جامعه‌شناسی هستند هم می‌تواند مناسب باشد.

گریزی به زندگینامه سحر سخایی، نویسنده کتاب تن تنهایی

سحر سخایی یکی از نوازندگان معروف تار و آهنگ‌ساز ایرانی، متولد ۱۳۶۳ است. سخایی در رشته ادبیات فارسی مقطع کارشناسی و رشته قوم موسیقی شناسی در مقطع کارشناسی ارشد درس خوانده و فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه موسیقی پیش گرفته است. کتاب تن تنهایی اولین اثر این نویسنده است.

در رزومه سحر سخایی می‌توان فعالیت‌های حرفه‌ای و ماندگار بسیاری را مانند آهنگ‌سازی فیلم «وارونگی» به کارگردانی «بهنام بهزادی» و تجربه نوازندگی در کنار خوانندگان مطرح از جمله «همایون شجریان» مشاهده کرد.

در بخشی از کتاب می‌شنویم

در وجود هرکس، آدم‌های بی‌شماری نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. به خرید می‌روند درحالی که خودش روی تخت دراز کشیده و خواب می‌بیند. به جان هم می‌افتند درحالی که خودش فکر می‌کند بهترین روزهای عمرش را مزه مزه می‌کند. صدای فریادهای‌شان بعدها، سال‌ها بعد بلند می‌شود. صدای کلنجار رفتن‌ها و بیگانگی‌های‌شان با هم و با خود.

ناگهان در بحران بلوغ، جوانی و آن چهل سالگی جادویی است که بیرون می‌زند. این آدم‌ها عاشق تنهایی‌اند. این آدم‌ها عاشق عاشق شدن‌اند. زن‌های‌شان عاشق مردهای جا افتاده‌اند اما جوانی و نیروی ویرانگر یک بیست و چندساله‌ی تازه مرد شده را هم طلب می‌کنند. دوست دارند کتک بخورند درحالی که فکر می‌کنند مردی که دست روی زن‌ها بلند می‌کند مرد نیست. مفهومی بدیهی مثل وطن را گرچه در سرودها و خاطرات و خون نیاکان مدام می‌ستایند اما در تصمیمی ناگهانی، در چمدانی اندازه‌ی خودشان بار می‌کنند و برای هميشه به جای تازه‌ای می‌برند.

مردهایی هستند که عشق‌بازی بلد نیستند اما هر روز وقت رفتن از خانه، یک دو بوسه روی میزمی‌گذارند برای خرج جاری و هرروزه‌ی معشوقه‌های‌شان؛ زنانی که تا آخرین سال‌های حیات آونگ‌اند بین نجابت و خیانت، بین خوب بودن و ویران کردن. سردرگمی‌های‌شان، احساسات متناقضی که همزمان در تن و ذهن‌شان وول می‌خورند و دیوانه‌شان می‌کنند، بیش از آن‌که حاصل تجربه‌های زیسته باشد، حاصل نفس کشیدن‌های مداوم این دیگر‌ی‌های درونی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : داستان و رمان تاريخ : 8 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.