کتاب مورچه کتاب صوتی بوف کور - کتاب مورچه

کتاب صوتی«بوف کور» یک کتاب عمیق و مفهومی و یکی از شاهکارهای نویسنده معاصر ایران، صادق هدایت است و یکی از برجسته‌ترین و درخشان‌ترین اثاری است که از ادبیات ایران به ادبیات جهان صادر شده است و به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. این کتاب علاقه‌مندان بسیاری دارد. شنیدن نام صادق هدایت هر کسی را ترغیب می‌کند تا این کتاب را بشنود.
«بوف کور» از زاویه دید اول شخص روایت می‌شود و از دو بخش نسبتاً جدا از هم ساخته شده‌است. این دو بخش در برخی مواقع با استفاده از شباهت اشاره‌ها به هم مربوط می‌شوند.
صادق هدایت کتاب «بوف کور» را نخستین بار در ۱۳۱۵ زمانی که در هند به سر می‌برد، به‌صورت دست‌نویس و در ۵۰ نسخه چاپ کرد اما چاپ این کتاب در ایران تا پس از برکناری پهلوی اول محقق نشد. درنهایت نیز این کتاب در سال ۱۳۲۰ به صورت پاورقی در روزنامه‌‌ی ایران چاپ شد. البته این چاپ با نسخه‌ی دست‌نویس اولیه‌ی کتاب تفاوت‌های قابل توجهی داشت. یک سال بعد، انتشارات روزنامه ایران کتاب «بوف کور» را به چاپ رساند و متن کتاب پیش از انتشار از سوی صادق هدایت مورد تجدید نظر قرار گرفت.
در بخشی از این کتاب می‌شنویم که نویسنده دلیل نوشتن این کتاب را گفتگو با سایه اش می‌داند و می‌خواهد خودش را بهتر بشناسد. «اگر حالا تصمیم گرفته‌ام که بنویسم، فقط برای این است که خودم را به سایه‌ام معرفی بکنم، سایه‌ای که روی دیوار خمیده و مثل این است که هرچی می‌نویسم با اشتهای هر چه تمام‌تر می‌بلعد».
اگر تاکنون «بوف کور» را نخوانده‌اید، بدون تمام قضاوت‌هایی که به گوشتان رسیده، «بوف کور» را با صدای پوریا عطایی بشنوید.

ادامه…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 154 views بار دسته بندی : داستان و رمان تاريخ : 14 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.