کتاب مورچه معرفی رمان ایرانی - کتاب مورچه

تا به امروز در کتاب مورچه، کتاب‌های زیادی در ژانرهای مختلف معرفی شده است و در این میان نگاه ویژه‌ای به معرفی رمان داشته‌ایم. بخش عمده‌ای از معرفی‌های کتاب مورچه مربوط به معرفی رمان خارجی است، اما در این بین ما هرگز از معرفی رمان ایرانی غافل نشدیم. در این مطلب هم قصد داریم مروری داشته باشیم به بهترین و شناخته‌شده‌ترین رمان‌های ایرانی که نوع خود بی‌نظیر هستند.

معرفی رمان ایرانی » بوف کور

بوف کور مشهورترین اثر صادق هدایت، نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی، یکی از خاص‌ترین رمان‌های ایرانی است.

ماجرای این رمان در دو قسمت روایت می شود. در بخش اول، شخصیت اصلی بوف کور – که ساکن خانه‌‌ای در بیرون خندق در شهر ری است – به شرح یکی از این دردهای خوره‌وار می‌پردازد که برای خودش اتفاق افتاده است. وی که حرفهٔ نقاشی روی قلمدان را اختیار کرده‌ است به طرز مرموزی همیشه نقشی یکسان بر روی قلمدان می‌کشد که عبارت است از دختری در لباس سیاه که شاخه‌ای گل نیلوفر آبی به پیرمردی که به حالت جوکیان هند چمباتمه زده و زیر درخت سروی نشسته‌ است، هدیه می‌دهد. میان دختر و پیرمرد جوی آبی وجود دارد و…

در بخش دوم رمان بوف کور ماجرای راوی در این دنیای تازه و در گذشته روایت می‌شود. در این قسمت، راوی مشغول نوشتن و شرح ماجرا برای سایه‌اش می‌شود که شکل جغد است و با ولع هرچه تمام تر هرآنچه را که راوی می‌نویسد می‌بلعد. راوی در اینجا شخص جوان ولی بیمار و رنجوری است.

درون‌ مایهٔ اغلب داستان‌ها و نوشته‌های صادق هدایت، مرگ‌ اندیشی، انتقاد از جامعهٔ تحت استبداد و نفی خرافه‌‌پرستی است.

قسمتی از رمان بوف کور:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 332 views بار دسته بندی : داستان و رمان تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها