کتاب مورچه کتاب صوتی شوهر آهو خانم - کتاب مورچه

ادبیات ایران، قصه‌های مشهور کم ندارد. ادبیات داستانی در ایران در دهه‌های سی و چهل به اوج غنای خود رسید و آثاری در این دوران خلق شدند که تاریخ انقضا ندارند. یکی از این داستان‌ها «شوهر آهو خانم» است. این کتاب اثر ارزشمندی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آن را بخوانید و از نگاه علی‌محمد افغانی به قصه‌ای از روزگاری در ایران نگاه کنید که چندان از آن نگذشته است.

درباره کتاب صوتی شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم اولین‌بار سال ۱۳۴۰ در ایران منتشر شد و سروصدای زیادی را به پا کرد، این کتاب ۹۰۰ صفحه‌ای در نوع خودش کم‌نظیر بود و همان سال توانست جایزه‌ی بهترین اثر داستانی سال را به دست آورد.

علیمحمد افغانی شوهر آهو خانم را در ۱۸ فصل نوشته است. این رمان کتابی با درون‌مایه‌ی اجتماعی است و ماجرایی را روایت می‌کند که افراد زیادی می‌توانند آن را با گوشت و خون حس کنند، داستان کاب در سال‌هایی رخ می‌دهد که قوانینی مانند کشف حجاب در ایران در حال اجرا بود و نگاه‌های مختلفی درباره‌ی حقوق زنان وجود داشت. درهم‌تنیدگی داستان به‌ظاهر خانوادگی‌ای که محمدعلی افغان نوشته با این دوران، این اثر به اثری قابل‌توجه و خاص تبدیل کرده است. اثری که از زنان فعال و منفعل و از نوع مبارزه‌ی زنان برای زندگی‌شان در آن زمانه حرف می‌زند.

شوهر آهو خانم یکی از مشهورترین آثار ادبیات ایران است. منتقدان زیادی در این باره مطالب مختلفی را نوشته‌اند. نجف دریابندری، مترجم مشهور ایرانی در این باره نوشته است: «نویسنده در این داستان از زندگی مردم عادی اجتماع ما تراژدی عمیقی پدید آورده و صحنه‌هایی پرداخته است که انسان را به یاد صحنه‌های آثار بالزاک و تولستوی می‌اندازد و این نخستین‌بار است که یک کتاب فارسی به من جرئت چنین قیاسی را می‌دهد.»

کتاب شوهر آهو خانم را از نظر غنای ادبی با و اصطلاحات عامیانه با آثار صادق هدایت مقایسه می‌کنند. این اثر پر از حقایق تاریخی و اجتماعی است و می‌توان آن را آینه‌ای از یک دوران دانست. محمدعلی سپانلو این کتاب را غم‌نامه‌ی زن ایرانی دانسته است. این داستان به‌قدری ماندگار است که هنوز هم کتاب دست دوم شوهر آهو خانم یکی از کتاب‌های پرفروش دستفروش‌های انقلاب است. ناشران مختلفی در طی زمان کتاب شوهر آهو خانم را با تصحیح‌های متفاوت چاپ کرده‌اند که انتشارات نگاه یکی از آن‌هاست. نشر صوتی ماه آوا هم نسخه‌ی صوتی این کتاب را با صدای پیمان قریب پناه منتشر کرده است. این کتاب در سایت کتاب مورچه در دسترس خوانندگان قرار گرفته و در همین صفحه قابل خریداری و دانلود است. نسخه‌ی صوتی کتاب شوهر آهو خانم قیمت مناسب‌تری هم نسبت به نسخه‌ی چاپی دارد. کتاب صوتی شوهر آهو خانم با صدای حسین لی هم منتشر شده و در دسترس است.

خلاصه رمان شوهر آهو خانم

داستان شوهر آهو خانم در کرمانشاه اتفاق می‌افتد. شخصیت‌های اصلی این داستان سید میران سرابی، همسرش آهو و زنی به نام هما هستند. آهو و میران خانواده‌ی گرمی دارند و در کنار هم راه سختی را در زندگی پشت سر گذاشته تا به آرامش رسیده‌اند اما هما این آرامش را متزلزل کرده است. او زنی جوان، زیبا و مطلقه است که ابتدا پایش به نانوایی میران و سپس به زندگی‌اش باز می‌شود، در ادامه داستان اتفاقات زیادی میان هما، سید میران و آهو رخ می‌دهد که تحولات اجتماعی هم روی آن بی‌تأثیر نیست.

درباره علی محمد افغانی نویسنده کتاب صوتی شوهرآهو خانم

 علی محمد افغانی نویسنده‌ی ایرانی متولد کرمانشاه است. پدر و مادر او هر دو اهل اصفهان بودند اما به دلیل مسائلی که پدرش در زمان مشروطه در اصفهان پیدا کرده بود مجبور شدند شهر دیگری را برای اقامت انتخاب کنند.  علی محمد در کرمانشاه بزرگ شد و بعدها در تهران به دانشکده‌ی افسری رفت. او پس از اتمام تحصیل چند سالی در آمریکا بود و یکی از اعضای حزب توده به شمار می‌رفت. در جو پیش آمده پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ افغانی که به ایران بازگشته بود دستگیر و به همراه تعداد زیادی از افسران توده‌ای به اعدام محکوم شد اما به دلیل فشارهای جهانی دولت وقت مجبور شد اعدام‌ها را متوقف کند و در نتیجه حکم او هم به حبس ابد کاهش پیدا کرد. بعدها او مشمول عفو شد و از زندان بیرون آمد. اولین کتاب او یعنی شوهر آهو خانم پس از آزادی چاپ شد. از آن زمان به بعد محمدعلی داستان‌های دیگری از جمله «شادکامان دره قره‌سو»، «شلغم میوه بهشته»، سیندخت، دختر دایی پروین، بوته زار و …. را نوشت که همگی آثار ارزشمندی هستند. علی محمد افغانی اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

کتاب صوتی شوهر آهو خانم برای چه کسانی مناسب است؟

شوهر آهو خانم یک داستان طولانی است. از آن جنس داستان‌هایی که شنیدنش می‌تواند خواننده را از زمان و مکان جدا کند و به فضای خودش ببرد. علی محمد افغانی دردها، رنج‌ها و احساسات شخصیت‌های کتابش را به‌قدری زیبا توصیف کرده که می‌توانید زیبایی هما را ببینید، در غم آهو شریک باشید و دریابید در ذهن سیدمیران چه می‌گذرد. علی محمد افغانی برای زمانه‌ی خودش بسیار خوب توانسته است با احساسات زنانه ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را توصیف کند. شوهر آهو خانم برای هرکسی که به ادبیات ایران علاقه‌مند است و دوست دارد داستانی اصیل و از جنس مردم را به زبان مردم بخواند انتخاب بسیار خوبی است. کتاب صوتی علی محمد افغانی را از سایت کتاب مورچه دانلود کنید و لحظاتتان را با شنیدن این کتاب پربارتر کنید.

در بخشی از کتاب صوتی شوهر آهو خانم می‌شنویم

رمان شوهر آهو خانم قسمت ششم

دو سه شبی که به گفته سیدمیران هما بنا بود مهمان آن‌ها باشد به یک هفته و یک هفته به پانزده روز کشید. از برادرها و کسانش خبری نشد. در خود زن هم حالت انتظاری که میل رفتنش را برساند دیده نمی‌شد. آسوده دل و بی‌خیال در خانه راه می‌رفت و کار می‌کرد. گویی به آن وضع عادت کرده بود. از روزی که آمده بود کمی چاق‌تر و طنازتر شده بود. صبح‌ها زودتر از همه از خواب برمی‌خاست. از چاه آب می‌کشید. سماور را آب و آتش می‌کرد. بچه‌ها را یکی یکی از خواب برمی‌خیزاند. دست بیژن را می‌گرفت و خند خندان به لب حوض می‌برد و صورتش را می‌شست؛ سرش را که به سفارش خود او زلف گذاشته بود آب می‌زد و یکوری شانه می‌کرد. از میان بچه‌های آهو به او از آن جهت که مدرسه نمی‌رفت، همیشه پیشش بود و به هم انس گرفته بودند علاقه و محبت بیشتری پیدا کرده بود. شب‌ها هنگام خواب، و حتی در ساعات مختلف روز در پای کرسی برایش قصه می‌گفت. هر بار که از ده صحبت به میان آمده بود با این که خود با هزاران رگ و ریشه آب زندگی ده نشینی را می‌خورد، از فلاکت‌های آن چنان به مسخرگی و تئاتر یاد کرده بود که گفتی قرعه ملکگی روم به نامش خورده است. صحبت‌هایی که اغلب در ساعات بین دو تا چهار میان زن‌ها درگیر می‌شد، از آتش گرم کرسی و دل‌های آسوده‌ای نیرو می‌گرفت که طبعاً رنگ شوخی و تفریح آن بیش از هر چیز مشخص بود، مهمان جوان آهو قصه‌ها و سرگذشت‌های کوچک و خوشمزه‌ای می‌دانست که شنونده را از خنده روده بر می‌کرد. باری، آن‌طور که زن صاحب‌خانه دستگیرش شده بود، هما غیر از مسئله بچه‌هایش، از آن جهت که پس از چهار پنج سال استنشاق هوای شهر با خوبی‌ها و بدی‌های آن خو گرفته بود، دیگر حاضر به زندگی در ده نبود.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : داستان و رمان تاريخ : 14 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.