کتاب مورچه راهنما جدید: بک لینک فالو و نوفالو چیست؟ چه تفاوت و کاربردی دارند؟ - کتاب مورچه

تگ  Rel=nofollow ? یکی از ساده ترین تگ های Html است که درک درست در استفاده مناسب از آن در مباحث مربوط به سئو حائز اهمیت خواهد بود. لازم به ذکر است تاریخچه لینک های نوفالو مبحث جدیدی نیست و در حدود ۱۴ سال است که این مفهوم وجود دارند. اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت می دهید در راهنمای جدید بک لینک فالو و نوفالو چیست؟ چه تفاوت و کاربردی دارند؟ به سئو و محافظت از مجازات های مخوف گوگل خواهیم پرداخت.

فرق بین لینک های Follow و Nofollow چیست؟

What Is the Difference Between Follow and Nofollow Links?

لینک های Follow و Nofollow برای کاربر غیرحرفه‌ای وب به نظر یکسان می رسند. پیوندهای نوفالو در رتبه بندی موتورهای جستجو در سایت مقصد تاثیری ندارند. زیرا Google به لینک های نوفالو هیچ امتیازی نمی دهد و در حقیقت، Google به هیچ عنوان پیوندهای نوفالو را دنبال نمی کند. بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایجاد بک لینک طبیعی مطلب مورد نظر را مطالعه نمایید.

قبل از هر چیز بهتر است یک نمونه لینک نوفالو را که در کد HTML صفحه وارد می شود  مشاهده کنید:

nofollow“>

لینک فالو و نوفالو

لینک های فالو و نوفالو برای یک کاربر وب معمولی یکسان به نظر می رسد. برای مثال کد زیر در تصویر نشان دهنده لینک فالو و نوفالو در کد های Html یک سایت خواهد بود. برای اینکه بدانیم چگونه از این تگ ها استفاده کنیم با ما همراه باشید.

تاریخچه لینک های نوفالو

گوگل در ابتدا تگ نوفالو را در سال ۲۰۰۵ برای مبارزه با نظرات هرزنامه  و اسپم معرفی کرد. اگر در گذشته شما به عنوان یک وبلاگ نویس حرفه ای مشغول بوده اید حتما با انبوهی از نظرات اسپم و هرزنامه به دلیل لینک سازی های تبلیغاتی روبرو شده اید و از این موضوع نیز خسته شده اید. اگر به عنوان یک وبلاگ نویس در گذشته مشغول به کار بودید حتما با انبوهی از نظرات تبلیغاتی و اسپم روبرو شده اید. به همین دلیل هیچ مدیر سایتی چنین چیزی را دوست ندارد. به همین دلیل وقتی گوگل از امکان (Rel=nofollow) رو نمایی کرد از این پس وقتی گوگل در لینک های شما خصوصا در نظرات کاربران کد Rel=nofollow را مشاهده می کرد به هیچ وجه این لینک ها را دنبال نکرده و برای آنها امتیازی در نظر نخواهد نمی گرفت.

لازم به ذکر است این روش مطمئن هیچ امتیاز منفی برای سایت اصلی ندارد بلکه فقط به عنوان راهی برای جلوگیری از سوء استفاده اسپمرها خواهد بود. این روش فقط راهی مطمئن برای جلوگیری از اسپمرها برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و درج تبلیغات متنی در نظرات برای گرفتن بک لینک است. اندکی بعد از آن یاهو، بینگ و چند موتور جستجوی دیگر نیز تعهد خود را نسبت به برچسب Nofollow اعلام کردند.

نکته مهم : تفسیر معنا و مفهوم لینک های نوفالو برای همه موتور های جستجو یکسان نیست به همین دلیل است که موتورهای جستجو برای لینک های نوفالو رفتار متفاوتی دارند

لینک نوفالو چیست؟

امروزه مدیریت محتوای وردپرس تگ Nofollow را نیز اضافه میکند تا لینک های درج شده در بخش نظرات به صورت نوفالو در آیند. بنابراین اگر قبلا در مورد لینک های نوفالو اطلاعاتی نداشتید. این اطمینان را داشته باشید که همه لینک های تبلیغاتی در بخش نظرات وردپرس هیچ امتیاز مثبتی برای سئو دریافت نمی کنند. ما در اینجا نحوه بررسی و تفاوت لینک فالو و نوفالو را به دقت به شما نشان خواهیم داد.

  • نظرات در سایت را پیدا کنید
  • بر روی عنوان نظر دهنده راست کلیک کرده
  • سپس بر روی گزینه Inspect کلیک کنید

به کد برجسته نمایش شده در این لینک دقت نمایید اگر شما برچسب Nofollow  را مشاهده می کنید. در واقع به طور واضح تمام لینک های نظرات برای شما کاملا نوفالو خواهد بود.

از طرفی می توانید افزونه نوفالو را برای گوگل کروم از بخش افزونه ها نصب کرده تا لینک های نوفالو را به طور خودکار با یک کادر رنگی به شما نشان دهد.

۲۰۰۹: گوگل با جریان لینک داخلی مبارزه می کند

مفهوم Pagerank از طریق لینک های داخلی در سراسر یک وب‌سایت جریان می‌یابد ( پیوندها از صفحه در سایت به صفحه دیگر) به هر حال Pagerank فقط از طریق لینکهای فالو منتقل می‌شود نه اینکه از طریق لینک های نوفالو این اتفاق بیافتد از طرفی همیشه اینگونه بوده است. اما تنها چیزی که تغییر کرده است نحوه رفتار پیج رنک در مورد لینک های فالو تغییر کرده است.

اما قبل از سال ۲۰۰۹ به این روش ها کار می کرد که اگر در یک صفحه سه پیوند داشتید و یکی از آنها نوفالو بود Pagerank بین دو لینک Follow تقسیم می‌شد. گوگل تغییراتی را برای خنثی کردن این عمل در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد. بنابراین هنگامی که صفحه‌ای  با پیج رنک ۱۰ اگر ۱۰ لینک خروجی داشته باشد و پنج مورد از این پیوند‌ها Nofollow هستند چه اتفاقی می‌افتد؟

مباحث مربوط به پیج رنک بسیار پیچیده است حدود ۱۰ سالی است که گوگل این تغییرات را انجام داده است. و از طرفی در مورد نحوه کار آن در سال های اخیر هیچ گونه جزئیاتی مطرح نشده به همین دلیل ممکن است در پشت صحنه همیشه برخی رفتارهای گوگل تغییر کند.

در حالی که جریان لینک داخلی Pagerank دیگر کاربردی ندارد، Nofollow بودن برخی از لینک های داخلی می‌تواند در اولویت بندی خزیدن به شما کمک کند، زیرا گوگل در بین لینکهای Nofollow نمی خزد.

ربات های موتور جستجو نمی توانند به عنوان یک کاربر در انجمن شما وارد شوند یا ثبت نام کنند بنابراین دلیلی برای دعوت Googlebot برای دنبال کردن لینک های ثبت نام یا ورود به سیستم وجود ندارد استفاده از نوفالو در این پیوند‌ها، Googlebot را قادر می سازد صفحات دیگری را که ترجیح می دهید در فهرست ایندکس ربات گوگل قرار بگیرد مشاهده شود.

گوگل با یک لینک های خریداری شده مبارزه می کند

در سال ۲۰۱۳ گوگل با تمامی بک لینک های خریداری شده مبارزه کرد. به همین دلیل به عقیده گوگل تمامی لینک های تبلیغاتی را بایستی نوفالو گذاشت. Matt Cutts در استدلال خود مبنی بر افشای پیوندهای پرداخت شده در شبکه اجتماعی یوتیوب فیلمی را منتشر کرده است و مضمون آن این است که به طور خلاصه گوگل می خواهد به پیوندهای به دست آمده پاداش دهد و این شامل بک لینک های پرداخت شده نخواهد بود.

مردم با لینک های طبیعی به گونه ای رفتار خواهند کرد که خواندن مطالب منبع باعث شور و اشتیاق در آنها می‌شود. این همان چیز جالبی است که آنها می‌خواهند آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و دلایلی وجود دارد که آنها می‌خواهند این پیوند خاص را برجسته کنند. مشکل این است که برخی از پیوندهای پرداخت شد هیچ تفاوتی با پیوند‌های بدست آمده ندارند. بنابراین درباره تفاوت لینک های پرداخت شده و لینک های طبیعی فکر و آنها را بررسی کنید. در مواجه با آن، هر دو لینک یکسان به نظر می رسند به همین دلیل باید راهی برای افشای مبلغ پرداخت شده به گوگل وجود داشته باشد.

تاثیر بک لینک نوفالو در سئو

اگر بخواهیم به طور خلاصه آنچه گوگل در مورد لینک سازی نوفالو بیان می کند مرور کنیم این گونه است که موتور جستجوی گوگل  Pagerank یا انکر تکست (Anchor Text) را از طریق لینک نوفالو منتقل نمی کند این امر به نوعی لینک های تاثیر بک لینک در سئو را برای کد های نوفالو مشخص می کند. به نظر می رسد با این توضیح تقریبا همه چیز روشن شد. به طور کلی ربات های گوگل می گویند ما بک لینک های نوفالو را دنبال نمی کنیم.

اما به طور کلی به نظر می رسد این دلایلی که اعلام شده داستان پشت پرده زیادی دارد و بسیار دیده شده در برخی موارد آنها لینک های نوفالو را دنبال می کنند. شاید مواردی هنوز وجود دارد که هیچ کس نمی داند. از طرفی برخی معتقدند که همه لینک های نوفالو هنوز Pagerank را منتقل می کند اما برخی دیگر عقیده دارند این مطالب در مورد تاثیر لینک نوفالو در سئو بسیار قدیمی است و نیاز به بروزرسانی دارد.

اما این مورد کاملا دقیق ثابت شده که هرچند ممکن است لینک های نوفالو تاثیر مستقیمی روی سئو نداشته باشد اما حتما تاثیر غیر مستقیم خواهد داشت. اگر می خواهید در مورد تاثیر بک لینک نوفالو اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید.

۱. آنها به تنوع بخشیدن به لینک های پروفایل کمک می کند

پروفایل بک لینک های طبیعی متنوع است. برخی از لینک ها فالو و برخی دیگر نوفالو هستند. این واقعیت اجتناب ناپذیر است زیرا برخی از افراد ناگزیر از طریق لینکهای Nofollow با شما پیوند خواهند زد. به علاوه اکثر بک لینک هایی که از مکان های زیر دریافت می‌کنید نوفالو هستند:

  • شبکه‌های اجتماعی ( فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و غیره )
  • انجمن‌ها(Quora, Reddit و غیره)
  • مطلب مطبوعاتی
  • ویکی پدیا  (اشاره: هرکسی می‌تواند یک صفحه ویکی پدیا ویرایش کند)
  • روش Pingback (پینگ بک‌ها امکان برقراری ارتباط را برای وبلاگ‌ها از طریق سیستمی خودکار فراهم می‌آورند)
  • دایرکتوری ها

یک داستان خلاصه ای وجود دارد و آن این است اگر یک سایتی به تنهایی دارای بک لینک فالو باشد و یا اینکه به تنهایی بک لینک فالو در سئو را دخیل کنید و از طرفی درصد بسیار بالایی از لینک های فالو در اختیار داشته باشد به اصطلاح احتمال مشکوک شدن موتورهای جستجو برای آن سایت افزایش خواهد داد.

۲. لینک های نوفالو ترافیک هدفمند به سایت شما هدایت می کنند

لینک ها فقط برای اهداف سئو مفید نیست بلکه آنها ترافیک ارجاعی و هدفمند را نیز هدایت می‌کنند. فعال بودن در سایت Quora نیز بسیار مهم است. اگر تا به حال با سایت Quora آشنا نشده اید بد نیست بدانید این سایت به عنوان یک سایت پرسش و پاسخ است که هر کسی می تواند در آن سوالات خود را پرسیده و برای افراد ارسال کنند. در این بین سایت Quora به منابع مربوطه پیوند می دهد.

در این مورد خوب توجه کنید درست است که سایت مورد نظر تمامی لینک های خروجی خود را غیر مستقیم و نوفالو کرده است اما اگر بخواهیم آمار دقیق و اندازه بک لینک های یک سایت را با ابزارهای جستجوی بک لینک های دامنه بررسی کنیم خواهیم دبد قدرت لینک های خروجی سایت به صورت نوفالو بسیار زیاد بوده و در رده بالای نشان خواهد داد.

بنابراین این را به یاد داشته باشید برای اینکه کسی به شما لینک دهد، باید سه فاکتور مهم اتفاق افتد:

  • آنها محتوای شما را کاملا مشاهده کنند.
  • آنها با خواندن مطالب شما لذت ببرند.
  • آنها شما را از طریق لینک داخلی سایت خود به دیگران معرفی کنند.

۳. کد نوفالو در برابر مجازات های گوگل کاملا ایمن هستند

بعضی وقت ها دلایل موجهی برای فرق لینک فالو و نوفالو و پرداخت لینک ها وجود دارد. اگر وب سایت ترافیک زیادی داشته باشد، خرید یک پست حمایت شده با خرید لینک نوفالو در آن سایت ممکن است کاملا منطقی باشد و اگر هزینه خوبی را پرداخت کنید، احتمالاً می‌خواهید بک لینک را طوری درج کنید که خوانندگان بتوانند به راحتی وب سایت شما را پیدا کنند. یک مشکل، گوگل می گوید که لینک های پولی Follow مخالف دستورالعمل‌های مدیر وبسایت خود هستند.

طبق این گفته نظرات در مباحث سئو به دو بخش تقسیم بندی خواهد شد:

  • کسانی که معتقدند گوگل می تواند لینک های پولی را به صورت الگوریتمی دقیق تشخیص دهد
  • کسانی که معتقدند گوگل نمی‌تواند لینکهای پولی را به صورت الگوریتمی دقیق تشخیص دهد
  • در حال حاضر، فرض کنیم دسته دوم صحیح است و گوگل تلاش می کند تا همه لینکهای پرداخته شده را شناسایی کند. این بدان معناست که شما آیا برای خرید و فروش لینک ایمن هستید؟ نه زیاد.

از طرفی گوگل ابزاری دارد که به افراد این امکان را خواهد داد تا یک سایت را که اقدام به خرید و فروش بک لینک می کند گزارش کنند. ابزار گوگل برای گزارش لینک های پرداخت شده است.

نه تنها از گوگل بلکه از رقبای خود نیز باید ترسید چون ممکن است سایت شما را به گوگل گزارش کنند. آها از طریق سایت های جستجوی بک لینک می توانید لینک های شما را هدف گذاری کرده و به دنبال ارسال درخواست به گوگل باشند تا بتوانند شما را از صحنه رقابت حذف کنند زیرا بر این باور هستند که اگر گوگل لینک های خریداری شده شما را شناسایی کند و جریمه ای را صادر کند آنها موفق خواهند شد.

لینک نوفالو چیست و نحوه بررسی گوگل برای لینک های Nofollow

به طور کلی پاسخ به این سوال که لینک Nofollow یعنی چه؟ برای اینکه بدانیم لینک Nofollow چیست؟ می توان اینگونه بیان کرد هر پیوندی که در کد منبع Html آن کلمه Nofollow آورده شود به این معنا است که لینک مورد نظر توسط گوگل دنبال نخواهد شد .استفاده از بک لینک هایی که قوانین و دستورالعمل های استاندارد گوگل را نقض کند بسیار خطرناک است. از طرفی همین موضوع نیز برای لینک های خروجی یک سایت صادق است.

اما مساله در اینجا تنها جریمه یک سایت نیست زیرا اگر یک سایتی لینک های داخلی خود را نیز نوفالو نماید علنا در سئو سایت لطمه زیادی زده است. آنچه را که در ادامه می خوانید بررسی موارد مهم مربوط به نحوه بررسی گوگل برای لینک های نوفالو خواهد بود.

۱. به دنبال لینک های فالو با کلمات کلیدی و انکر تکست بالایی باشید

در اکثر موارد افراد و یا خوانندگان مطلب شما وقتی میخواهند به سایت شما لینک دهند بدون اینکه در مورد مفهوم لینک فالو چیست؟ نظری دهند از انکر تکست دقیق با سایت شما استفاده نمی کنند. به همین دلیل لینک هایی که Anchor دقیقی دارند می توانند به عنوان هدف بررسی شوند. در برخی سایت های پر بازدید و قدیمی پیدا کردن انکر تکست ها با استفاده از ابزارهای آنلاین سئو می توانند بسیار وقت گیر باشند.

در اینجا چند دستورالعمل برای برخورد با انواع مختلف پیوندها آمده است:

  • بک لینک هایی که از سایت های بی کیفیت خریداری کردید حذف کنید و یا اینکه ترجیحا کد نوفالو به آنها اضافه نمایید و در صورت عدم این کار می توانید از ابزار Disavow گوگل نیز بهره ببرید.
  • پیوندهای اضافه شده در لینک بیوگرافی پست مهمان. آیا قبلا از با استفاده از پست های مهمان و با لینک های کلیدی در انکر تکست های غنی استفاده کرده اید؟ اگر این لینکها نیاز به تغییر دارند. از مدیر آن سایت بخواهید تا لینک مورد نظر را به لینک جدید تغییر داده و یا اینکه به طور کامل آن را حذف نماید.
  • اگر از لینک در ویجت ها ( مانند Links Widget وردپرس) استفاده می کنید حتما لینک مشکوک را تغییر داده و یا حداقل آنها را نوفالو نمایید.
  • اگر لینک های مختلفی در بخش پیوندهای سایت دارید از مدیران آن سایت ها بخواهید که آن ها را تغییر داده و یا حذف نمایند.

۲. به دنبال لینک های اسپانسرینگ و کاملا فالو بگردید

بک لینک ها در پست های اسپانسرینگ سایت باید همیشه نوفالو باشند و این امر باعث می شود شما به صورت موثر هزینه لینک را پرداخت کنید.

۳. به دنبال لینک های خروجی Follow با کلمات کلیدی غنی باشید

آیا می دانید که سایت فوربس همه پیوندهای خروجی خود را در سال ۲۰۱۷ کاملا نوفالو کرده است؟ این تصمیم پس از آن رخ داد که متوجه شدند برخی از همکاران و رقیبان آنها پیوندهای مقالات خود را به لینک های خارجی به صورت پولی ارائه می دهند. اما از آنجا که آنها مشتکران بسیار زیادی دارند تصمیم گرفتند همه لینک های خارجی سایت را کاملا غیر مستقیم و نوفالو نمایند.

۴. به دنبال لینک های Follow پولی در سایت خود باشید

آیا تاکنون پست پولی را در وب‌سایت خود قبول کرده‌اید آیا مطمئن هستید که لینک را Nofollow کرده‌اید؟ اگر مطمئن نیستید، ممکن است ارزش  بررسی داشته باشد. برای انجام این کار در گوگل Site:Yourwebsite.Com “Sponsored Post”را جستجو کنید و نتایج را یکی یکی باز کنید و لینک حمایت شده  را پیدا کنید. به جای Yourwebsite آدرس دقیق سایت مدنظر خود را وارد کنید.

نتایج را یکی یکی باز کنید و پیوند حمایت شده را پیدا کنید. اگر از افزونه لینک های Nofollow و Dofollow در مرورگر کروم استفاده می نمایید بهتر است بدانید که این افزونه لینک های نوفالو را کاملا برجسته می نماید. بنابراین لینک های Nofollow و Dofollow از هم کاملا متمایز خواهند شد. باید پیوندهای حمایت شده کاملا برجسته شوند. اگر اینگونه نباشد لینک شما فالو خواهد بود. شما برای اطمینان نیز می توانید بر روی لینک ها راست کلیک کرده و کد های Html آن را مورد بررسی قرار دهید.

۵٫ به دنبال لینک های داخلی نوفالو باشید

هیچ پیوندی داخلی نباید از بین برود مگر اینکه آنها به صفحات یا صفحات بی اهمیتی که برای موتورهای جستجو چون گوگل مهم نیست رفته و به کد نوفالو مزین شود. به همین دلیل اگر پیوندهای داخلی صفحات شما بی شمار می باشند. تنها راه چاره استفاده از سایت های بررسی وضعیت بک لینک سایت خواهد بود. برای مثال اگر پیوندهای اضافی به یک صفحه مانند صفحه ورود در سایت شما اضافه شده است و کد فالو دارد بهتر است آن را نوفالو کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 87 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 14 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.