کتاب مورچه بررسی هارد دیسک‌‌ اکسترنال AC631 اپیسر - کتاب مورچه

بررسی هارد دیسک‌‌ اکسترنال AC631 اپیسر

در بررسی پیش‌رو، علاوه‌بر به چالش کشیدن هارددیسک اکسترنال AC631 اپیسر با آزمایش‌های مختلف، آن را از نظر طراحی و عملکرد نیز ارزیابی خواهیم کرد.

 

وقتی به گذشته و دنیای حافظه‌ها می‌نگریم، به وضوح رشد تقاضا برای حافظه‌های باظرفیت بالا قابل تشخیص است؛ هارددیسک‌‌ها هنوز هم با وجود ظهور حافظه‌های SSD به‌دلیل قیمت تمام‌شده‌ی پایین‌تر آن‌ها به‌عنوان گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه با ظرفیت‌های بالا شناخته می‌شوند. این نوع حافظه‌ها به‌دلیل استفاده از ساختار مکانیکی‌شان کاستی‌هایی نسبت به حافظه‌های مبتنی بر فلش دارند اما شرکت‌های تولیدکننده‌ی هارددیسک اکسترنال با استفاده از راهکارهای خاصی همواره به‌دنبال افزایش قابلیت اتکاء این محصولات بوده‌اند؛ با توجه به افزایش تعداد لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های کامپیوتری مجهز به SSD بسیاری از کاربران اطلاعات حجیم خود را که به هاردهای اکسترنال منتقل می‌کنند و تنها برای فایل‌های ضروری با استفاده‌ی روزانه، از حافظه‌ی گجت‌ها استفاده می‌کنند.

برای خرید لوازم مورد نیاز می تونید به فروشگاه اینترنتی مرکز تکنولوژی ایده مراجعه کنید.

هارد دیسک اکسترنال AC631 اپیسر در دو ظرفیت یک و دو ترابایت تولید و عرضه شده است؛ این هارد اکسترنال ظاهری اسپرت‌تر نسبت به محصولی مانند AC731 دارد و در همان ابتدا تعلق خود به دسته‌ی هاردهای ضدضربه را نشان می‌دهد. AC631 از نظر سخت‌افزاری، قابلیت‌ها و تفاوت طراحی فاحشی با برادرش AC630 ندارد؛ در ادامه مشخصات فنی هارد دیسک اکسترنال AC631 را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی و طراحی هارددیسک اپیسر AC631

ظرفیت‌ها یک و دو ترابایت

جنس‌بدنه لاستیک و پلاستیک

اینترفیس HDD    ۲.۵ اینچ SATA

نوع رابط USB 3.1 Gen 1

USB 2.0

ابعاد      ۱۵۲.۹ در ۹۳ در ۲۱ میلی‌متر

وزن       ۲۶۳ گرم

گواهی‌های مقاومت IP55

MIL-STD-810G 516.6

محتوایات کابل و دفترچه راهنما

هارد دیسک اکسترنال AC631 توسط شرکت متین به‌عنوان نماینده‌ی محصولات اپیسر در ایران برای بررسی در اختیار ایده قرار گرفته است.

 

طراحی و کیفیت ساخت

مقاله‌های مرتبط:

راهنمای خرید هارددیسک و SSD

حافظه NVMe چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اپیسر در نسل جدید هاردهای اکسترنال خود توجه ویژه‌ای به زیباتر کردن محصول با کمک ایجاد بافت روی بخش پلاستیکی کرده است؛ یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ظاهری این هارددیسک با AC630 همین بافت سه‌بعدی زیبا و ضد خش AC631 است. طبق اعلام سازنده، این پوشش روی هارد، جذب اثر انگشت را کمتر می‌کند و مقاومت خوبی دربرابر سایش دارد؛ در بررسی‌های ما AC631 تنها دربرابر فشار کم وارد از طرف اجسامی مانند کلید مقاوم است؛ به این معنی که در صورت قرارگیری درکنار چنین اجسامی در کیف آسیب جدی از نظر ظاهری نمی‌بیند؛ اما افزایش نیرو به‌معنی خش‌هایی همیشگی روی هارد دیسک زیبای شما خواهد بود.

اپیسر برای محافظت AC631 دربرابر ضربه از یک نوار لاستیکی آبی‌رنگ استفاده کرده است که به‌طور کامل لبه‌های دستگاه را پوشش می‌دهد و به‌خوبی از هارد دیسک دربرابر ضربه ناشی از سقوط محافظت می‌کند؛ این نوار لاستیکی به‌دلیل ایجاد اختلاف ارتفاع بین سطح برخورد و سطح بدنه‌ی هارد دیسک به نوع دیگری از آسیب دستگاه جلوگیری می‌کند. اپیسر برای استفاده‌ی بهینه و چندمنظوره از نوار لاستیکی دور دستگاه، جایگاهی برای قرارگیری کابل روی آن تعبیه کرده است؛ به‌دلیل استفاده از کابل USB سایز کامل برای انتقال اطلاعات، عملا همواره نیازمند آن خواهید بود؛ ازاین‌رو اتصال کابل به دستگاه را یک اقدام مثبت می‌دانیم. طبق اعلام اپیسر درگاه USB روی هارد دیسک تا ده‌هزار بار اتصال و جداکردن را بدون مشکل در عمکلرد تحمل می‌کند.

مرکز تکنولوژی ایده فروشگاهی در دستان تو ، با خیالی راحت خرید کنید.

AC631 به همراه کابل ۲۶۳ گرم وزن دارد و طول و عرض آن نیز به ترتیب ۱۵۳ و ۹۳ میلی‌متر است؛ این ابعاد و وزن، کمی از AC630 و AC731 بیشتر است و در قیاس با هاردهای اکسترنال معمولی (آسیب‌پذیر دربرابر ضربه) نیز کمی بزرگ به نظر می‌رسد؛ بااین‌حال AC631 یک محصول استاندارد از نظر ابعاد و وزن در رده‌ی هاردهای مقاوم دربرابر ضربه محسوب می‌شود. هارد دیسک مورد بحث ما به‌لطف گواهی IP55 دربرابر اسپری آب با فشار پایین و متوسط و نفوذ گرد و غبار مقاوم است؛ به این معنی که در باران یا مواردی شبیه به آن مشکلی از نظر نفوذ آب نخواهید داشت. درپوش محافظ درگاه USB نسبت به مدل AC630 مقاومت بهتری دربرابر نفوذ دارد و باز کردن و بستن آن نیز نسبت به مدلAC731 ساده‌تر است.

برخلاف AC731، خبری از ساختار ضد ارتعاش داخلی در AC631 نیست؛ ازاین‌رو در هنگام استفاده از هارد دیسک برای انتقال اطلاعات باید بیشتر مراقب ارتعاشات ناگهانی باشید. AC631 استاندارد کلاس نظامی MIL-STD-810G 516.6 (تست افتادن گذرا) را کسب کرده است؛ به این معنی که هارد در آزمایش‌ها با افتادن از فاصله‌ی یک متر و ۲۲ سانتی‌متری اطلاعات شما را بدون مشکل حفظ می‌کند؛ واضح است که این آزمایش مقاومت دربرابر شوک در هنگام خاموش بودن دستگاه انجام می‌شود. عملکرد صحیح دستگاه پس از سقوط از ارتفاع ۱.۲ متری نیز در بخش‌های بعدی بررسی خواهد شد.

 

عملکرد و سخت‌افزار

سرعت انتقال اطلاعات مولفه‌‌ی بسیار مهمی در خرید یک حافظه محسوب می‌شود؛ به این دلیل ما در دو مرحله، یک‌بار پیش از آزمایش سقوط و یک بار پس از آن به بررسی سرعت انتقال داده پرداختیم. AC631 در دل خود یک هارد دیسک با فرم‌فکتور ۲.۵ اینچی و سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه را جای داده است که تقریبا در تمام مدل‌های بازار مشاهده می‌شود. نزدیک به ۹۳۰ گیگابایت از حافظه در دسترس کاربر قرار دارد و هارد از درگاه USB 3.1 Gen 1 برای رسیدن به حداکثر سرعت انتقال اطلاعات بهره می‌برد؛ ما برای بررسی سرعت انتقال اطلاعات از یک سیستم با چنین درگاهی استفاده کرده‌ایم؛ ازاین‌رو قطعا در استفاده از درگاه USB 2.0 سرعت‌ کمتری را تجربه خواهید کرد. لازم به ذکر است که ما برای بررسی، نسخه‌ی یک ترابایتی را در اختیار داشتیم؛ درنتیجه احتمال تفاوت عملکرد با نسخه‌ی ۲ ترابایت وجود دارد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در بنچمارک CrystalDiskMark 5 تفاوت خاصی بین AC631 و AC731 دیده نمی‌شود. در تست ۴K (پیش‌تر به تفاوت تست‌ها اشاره شد) سرعت نوشتن AC631 نسبت به رقبا بسیار بهتر بود. در تست‌های ترتیبی باتوجه‌به نتایج، تفاوت فاحشی بین این دستگاه و هاردهای اکسترنال دیگر متصور نیستیم. شایان ذکر است نتایج ذکرشده از سه بار تکرار به ‌دست آمده‌اند تا صحت آن‌ها تأیید شود. برای بررسی عملکرد دستگاه پس از تست سقوط ۱.۲ متر (آزمایش ۶ بار در جهت‌ها و سناریوهای مختلف تکرار شد) بار دیگر AC631 را با بنچمارک‌های ذکرشده به چالش کشیدیم. همان‌طور که در جدول زیر نیز مشاهده می‌شود، سرعت خواندن و نوشتن نسبت به قبل تغییر ملموسی نکرده است. پایداری سرعت نیز تغییری نسبت به قبل از سقوط نکرد و هارد پیوسته در سرعتی نزدیک به سرعت حداکثر کار می‌کرد.

جمع‌بندی

تقریبا تمام مدل‌های هارد اکسترنال اپیسر در بازار کشورمان عرضه می‌شود؛ تفاوت قیمتی فاحشی بین این محصولات وجود ندارد و شباهت زیادی بین آنچه ارائه می‌دهند، به چشم می‌خورد. AC631 یک هارد دیسک اکسترنال با ظاهر اسپرت، مقاوم دربرابر سقوط و پاشش آب است؛ اتصال کابل رابط به این هارد دیسک و سرعت انتقال اطلاعات مناسب دستگاه از ویژگی‌های مثبت AC631 به شمار می‌رود. با نگاه به قابلیت‌های AC631، فقدان ساختار ضد ارتعاش برای محافظت از هارد دیسک در حالت روشن بودن نظر ما را جلب کرد؛ AC731 و برخی مدل‌های دیگر اپیسر از چنین قابلیتی برخوردار هستند. AC631 تنها دربرابر پاشش و اسپری آب مقاوم است و پوشش درگاه USB آن برای غوطه‌ور شدن در آب مناسب نیست.

بررسی هارد دیسک‌‌ اکسترنال AC631 اپیسر در اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به مرکز تکنولوژی ایده مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 15 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.